Łomżing w Mielcu - bijemy rekordy czekania na pociąg?

Są tylko 4 miasta, którym bardziej brakuje połączenia kolejowego niż Mielcowi, a Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym w ogóle występują średnie miasta z takim brakiem.

Internet obiegają rewelacje ogłoszone przez Centrum Zrównoważonego Transportu (znane z lansowania terminu "afrykanizacji kolei" w Polsce, nagłaśniania zbyt niskiego poziomu wydatków na kolej przez województwa (niespełniające unijnych wymogów 40%) czy ostatniego plebiscytu-głosowania internautów na najpotrzebniejsze remonty linii kolejowych).

Informujemy o tych wynikach i sytuacji także przy okazji kampanii wyborczej, co pokazuje ją w kontekście kraju i Europy (a nie tylko z lokalnych obietnic wyborczych), z zaznaczaniem że nie znamy opłacalności tej linii i inwestycji w jej  remont czy elektryfikację, ani perspektyw poprawy oferty przewoźników (a wręcz pojawiają się pogłoski o ryzyku upadku spółki PR i trwają skojarzone z tym negocjacje z wojewodami). Od nowego roku zmieni się także sytuacja budynku dworca autobusowego (Arriva zrezygnowała) i kończy się dzierżawa przystanku busów na tzw. Starym Dworcu (ul.Głowackiego).

A więc Łomżing to wieczne czekanie na pociąg? - Mielec w klubie

Mielec jest piątym miastem z największych nieposiadających pasażerskich połączeń kolejowych. Po więcej mieszczan wagony nie przyjadą jedynie do Jastrzębia-Zdroju (92 tys.), Lubina (75 tys.), Siemianowic Śląskich (70 tys) i do Łomży (63 tys.mieszkańców). Zaraz za nami (6. miejsce) jest podobnie zaludniony Bełchatów.

Polska jest tutaj ewenementem w regionie - nieliczne są miasta powyżej 10 tysięcy mieszkańców, którym brakowałoby dworca kolejowego w innych krajach europejskich, także okolicznych i bardziej wysuniętych na wschód (Węgry - 5 razy mniej niż u nas) - to tak, jakby połączenie było obowiązkowe w pakiecie prawami miejskimi. W tej sytuacji (braku połączeń kolejowych do swoich miast) pozostaje ponad 2 miliony mieszkańców Polski.

Po więcej statystyk na ten temat odsyłamy do źródła: http://czt.org.pl/component/k2/item/85-miasta-bez-kolei-glownie-w-polsce

Mielec na głównej stronie portalu - Wirtualna Polska też podjęła temat:

"Koleją nie dojedziemy także do położonego w województwie podkarpackim Mielca. Ten ważny w regionie ośrodek przemysłowy zamieszkuje 61 tys. osób. Historia transportu kolejowego w mieście sięga końca XIX wieku. W 2009 roku, ze względu na fatalny stan techniczny torów, wstrzymano ruch pociągów na odcinku Dębica-Mielec-Tarnobrzeg. Choć obiecywano wznowienie ruchu pasażerskiego po 2 latach, obecnie na tym odcinku przewożone są wyłącznie towary." http://turystyka.wp.pl/gid,16997213,img,16997579,kat,1036541,page,3,title,Najwieksze-miasta-Polski-do-ktorych-nie-dojedziesz-koleja,galeria.html?ticaid=113b9a 

Czy remont linii kolejowej w Mielcu się opłaci? A może busy wystarczą? - napisz w komentarzu:

O autorze Obywatelski Mielec

Autorem jest dziennikarz obywatelski z Mielca. Obywatelski Mielec to wspólny serwis aktywnych mieskzańców - członków organizacji społecznych, działaczy, osób które chcą coś zmienić.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Napisz nam, co o tym myślisz!