społeczna strona miasta

Koniec władzy (nad) stowarzyszeniami? - Zbiórki publiczne zrobi każdy!


Wygląd nowego portalu  - zbiorki.gov.pl
do zgłaszania i sprawdzania zbiórek publicznych
Weszły w życie zmiany w zbiórkach publicznych, których plany już opisaliśmy ("Zbiórki publiczne zgłosimy przez internet..." ). Działa też ogólnopolski system-portal do zgłaszania zbiórek. Poznaj te zasady i korzyści!

Koniec władzy stowarzyszeń czy władzy nad stowarzyszeniami?
To z pewnością koniec czekania na zgodę lokalnych urzędników i kosztów skarbowych.
Ale czy brak potrzeby zrzeszania się (tworzenia stowarzyszeń), w celu zbierania środków na ważne społecznie cele wpłynie na zmniejszenie ilości NGO i redukcję aktywności obywatelskiej? Naszym zdaniem, organizacje będą powoływane do wspólnej pracy, działań długoterminowych, sięgania po granty, a działania charytatywne - okazjonalne, będą mogły realizować same rodziny, znajomi - bez konieczności wsparcia NGO. Działania obywateli będą mogły być bardziej spontaniczne i dynamiczne, zbiórkę zorganizują błyskawicznie, gdy pojawi się problem. Pamiętajmy tutaj, że zgłoszenie w nowym systemie dotyczy tylko darowizn anonimowych - 'ulicznych'.

Urzędnicy boją się technologii? Rejestrowanie elektroniczne będzie dowodem!

Nowa ustawa zwiększa zaufanie do technologii, która monitoruje i archiwizuje przepływ pieniędzy (przelewy bankowe, SMSy itp). To możliwość rozwou tzw. finansowania społecznościowego - crowdfundingu - przez internet.

Tańsza organizacja to więcej monet w puszce!

Zorganizowanie zbiórki jest teraz darmowe, - zlikwidowano opłatę skarbową - 82 zł od zbiórki, jak i obowiązek publikacji w prasie sprawozdania z jej realizacji (teraz tylko w portalu zbiórek).

Po zmianach, wystarczy zgłoszenie publikowane na portalu zbiorki.gov.pl. Tu także organizatorzy zbiórek muszą publikować sprawozdania ze zbiórki. Natomiast zbiórki elektroniczne – np. przelewy – nie wymagają ani pozwolenia na zbiórkę, ani zgłoszenia. Zgłoszenie dotyczy tylko takich zbiórek, gdzie nie ma śladów przepływu środków, a darczyńca pozostaje anonimowy.

Portal ma obowiązek opublikować zgłoszenie elektroniczne w przeciągu 3 dni roboczych i 7 dni roboczych papierowe, przesłane pocztą (do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC)). Do zgłoszenia elektronicznego potrzebny jest tzw. ePUAP.gov.pl - darmowy 'podpis kwalifikowany' (założenie to jednorazowe potwierdzenie osobiście w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ).

Co daje nowy portal zbiórek publicznych? - Zbiórki.gov.pl

Przy zbiórce gotówki w przestrzeni publicznej darczyńcy i zbierający nie zawsze się znają, a przepływ pieniędzy nie jest rejestrowany. Ramy przejrzystości stworzy więc dostępny dla wszystkich portal – po to, by obywatele mogli poznać różne inicjatywy i zdecydować, czy i jak je wesprzeć.

Portal zbiera informacje o organizatorach, celu, miejscu i formie, a także kosztach organizacyjnych zbiórek. Następnie – o tym, co udało się zebrać, i jak datki zostały rozdysponowane.

Zbiórki a finansowanie społecznościowe (crowdfunding)

Teraz, kiedy sprawa została uregulowana, zgłoszenia nie wymagają przelewy (a tak odbywa się CF - w sposób elektroniczny) otwiera to szersze pole do akcji tego typu, likwidując pojawiające się obawy.

Poniżej film z wypowiedziami ekspertów o tych zmianach:



Więcej informacji:
http://www.zbiórki.gov.pl/ (tak, można przez ó lub o)
http://www.mac.gov.pl/zbiorki
http://poradnik.ngo.pl/zbiorkipubliczne
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/996625.html

#OMielec na Twitter:

Zostań poinformowanym mieszkańcem Mielca!

Wydarzenia dla obywateli:

Głosy mieszkańców: