Powiat Mielecki nie chce być "Strefą Wolną"? Mamy dowód! ;)

 

W konkursie na logo i gadżet Powiatu Mieleckiego Krzysiek zgłosił swoją koncepcję - znak w formie tablicy o treści "Dzień dobry tu STREFA WOLNA" i promocyjny gadżet - zatyczki do uszu. Propozycja nie przeszła do finału - czy to znaczy, że Powiat nie chce być "Strefą Wolną"?



Logo zgłoszono w konkursie na nową identyfikację promocji Powiatu w 2020 roku, która miała zawierać hasło promocyjne "Dzień dobry" i nawiązywać do charakterystycznych elementów kojarzących się z Powiatem. Uzasadnienie zgodnie z wymaganiami konkursu mogło mieć "maksymalnie 5 zdań".


W poszukiwaniu symbolu i skojarzeń... aż do nowej osi komunikacji?

Wyjaśnienia pomysłu Krzyśka, choć w dość mocno złożonych zdaniach, zawierały skojarzenia z trendem turystycznym "slow hop", czyli wypadów na leniuchowanie, wysokimi kompetencjami w odpoczywaniu pracowników strefy przemysłowej. Leniwe spacerowanie stało się tłem do hasła "dzień dobry" - obrazując miejsce, gdzie każdy ma czas przystanąć i zagaić. Mieszkańcy wskazują, że wolno wydawane są im tablice rejestracyjne - tabliczką można zatem oznaczyć kolejki w Starostwie. W warstwie znaczeniowej utrzymywania niskich prędkości nawiązał do "nienajszybszych", a kojarzących się z miastem środków transportu: pociągów na linii nr 25, szybowców i Meleksów. W wymiarze społecznym, to też wolno przyjmowane innowacje, partycypacja i prawa obywatelskie. Słowo Strefa zaznacza także obecność Strefy Ekonomicznej - wolnej do inwestycji, pełnej możliwości robienia kariery, przestrzeni dla nowych talentów. Wolno też w Strefie zatruwać powietrze.

Znany wójt twarzą wypoczynku w Powiecie?

Powolny wypoczynek, relaks po pracy został w propozycji zilustrowany typowymi dla "Strefy" przemysłowej czarno-żółtymi barwami oznaczeń BHP, a format dodatkowo nawiązał do słynnych tablic aktywisty Barta Staszewskiego "Stref wolnych od LGBT", jak określa się regiony uchwalające rzekomą wolność od rzekomej ideologii, którą podjęła także rada Powiatu Mieleckiego. Propozycja objęła także wskazanie tzw. influencera - postać-gwiazdę do zaproszenia do udziału np. w spotach promocyjnych - Wójta Tuszowa - Andrzeja Głaza, znanego z wyrażania poglądów radykalnych i zbieżnych ze wspomnianą uchwałą.

Logotypowi towarzyszyła także propozycja gadżetu dla turystów - zatyczki do uszu tzw. stopery, jako wyraz ciszy, spokoju i wolności od 'trucia nad uchem', nieskrępowanych niczym poglądów i bycia głuchym na argumenty.

Promował dla pieniędzy?

Przygotowałem dzieło wielowymiarowe, inspirowane pracami Jerzego Kaliny czy Szczecińskiego Nikifora. Zrobiłem to zarówno z pobudek lokalnego patriotyzmu, chęci wsparcia promocji regionu, jak i dla nagrody pieniężnej. Niestety 2 tysiące złotych brutto nie zostały przyznane nikomu.
- powiedział Krzysiek Tańcula o swoim udziale w konkursie.

Konkurs był, ale zwycięzcy nie ma

W Jury konkursu zasiedli przedstawiciele biura promocji Starostwa, plastycy, dziennikarze, radni i nauczyciele wraz z uczniami szkoły średniej o profilu reklama. Komisja wymyśliła jeszcze finał, do którego zaprosiła trójkę uczestników. Po przedstawieniu przez nich dodatkowych wariantów prac, zwycięzcy jednak nie wyłoniono. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że finałowe prace okazały się niewystarczająco wyróżniające, tj. za mocno związane z dotychczasową symboliką i komunikacją (choć takie były oczekiwania w zasadach konkursu). Miał się także zakończyć wystawą.

Konkursy kreatywne sposobem na decyzje o promocji regionu?

W momencie ogłoszenia konkursu podnosiliśmy, że 2 tysiące złotych brutto (z podatkami) to mało dla specjalisty z profesjonalnym oprogramowaniem. W dodatku konkurs nie polega tylko na rysunku, ponieważ nie przedstawiono strategii turystyki, marketingu miejsca czy też komunikacji, zatem jej założenia także trzeba wyprowadzić (jak zrobił to Krzysiek, korzystając jedynie z nadrzędnej, a więc ogólnej, strategii rozwoju Powiatu).
Pogląd podzielają inni specjaliści z branży. Komentarz o kompetencjach i doborze jury konkursu już sobie odpuścimy.

Kim jest Krzysiek Tańcula?

Przedsiębiorca, marketingowiec, kampanier, dziennikarz. Prowadzi w Mielcu agencję marketingową MOMENTALNA która dostarcza preteksty do komunikacji, obsługę transmisji na żywo, marketing treści i strony www, a także Fundację PrzeKarpacie, działającą w obszarze promocji przedsiębiorczości, wspierania innowacji. Stale rozwija kompetencje, był uczestnikiem wielu szkoleń, w tym „Kuźni Kampanierów” i Szkoły Liderów Miasta Mielca.
Jest liderem inicjatywy „Obywatelski Mielec”, z którą zatrzymał budowę wieży widokowej z figurą i twórcą eksperymentu – Komitetu Wyborczego „Zaznacz Tutaj” Obecnie zgłosił akces do ogólnopolskiej federacji aktywistów "Kongres Ruchów Miejskich".

Pełne zgłoszenie konkursowe można pobrać pod adresem:  bit.ly/zgloszenieomegalogo

O autorze Obywatelski Mielec

Autorem jest dziennikarz obywatelski z Mielca. Obywatelski Mielec to wspólny serwis aktywnych mieskzańców - członków organizacji społecznych, działaczy, osób które chcą coś zmienić.

2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Napisz nam, co o tym myślisz!